vrijdag 22 mei 2009

Weerkoffer

Welkom terug!

Voor ik jullie meer vertel over mijn laatste stage rond 'Gewoon Fien', wil ik jullie mijn weerkoffer voorstellen.
Tijdens de les Wero kregen we de opdracht een weerkoffer te maken met een weerkalender (weekkalender) en drie meetinstrumenten.

Hieronder zullen jullie verschillende foto's vinden van mijn weerkoffer en de inhoud met telkens de bijhorende uitleg. Ik hoop dat jullie er leuke ideeën uit kunnen halen.





Eerst en vooral zien jullie hier mijn weerkoffer. Ik heb er voor gekozen om de vier seizoenen weer te geven. De kleuters kunnen met velcro een figuurtje bij het juiste seizoen kleven.

(foto 1)
(foto 2)
(foto 3)
(foto 4)

Dit is mijn weekkalender (foto 1). Het huisje heeft een schoorsteen waarop je telkens een figuurtje kan kleven dat past bij het thema van die week (foto 2). Bovenaan in het raampje kan je dan het symbooltje van de dag kleven, zoals een maan bij de maandag (foto 3).
En onderaan zie je dan nog een lange velcro-strook, hier is het de bedoeling dat de kleuters de juiste weerprenten hangen (foto 4).


Dit is de kalender voor een eerste kleuterklas. Ik heb met gradatie gewerkt en de kalender dus gemaakt voor een eerste, tweede en derde kleuterklas. De moeilijkheidsgraad zit hem niet enkel in de prenten (die veranderen van kleur naar zwart-wit) maar ook in het huis zelf. Hoe ouder de kleuters, hoe meer ze aan het huis mogen hangen.




Dit is een windmolen, de kleuters plaatsen samen met de juf de windmolen buiten. Zo kunnen ze zien van waar de wind komt en met welke snelheid.




Mijn tweede meetinstrument is er eentje om de schaduw te meten. Je plaats het meetinstrument in de zon en je kan telkens de schaduw aanduiden op het blaadje. Je schrijft er best het uur bij, zo kunnen de kleuters op het einde van de dag zien hoe de zon draait en hoe lang het duurt voor ze draait.




Mijn laatste meetinstrument is eentje voor de regen. Je plaatst het meetinstrument buiten voor een bepaalde tijd. In het bovenste potje is er een klein gaatje waardoor het water kan druppelen naar het onderste potje. Na een dag kan je dan samen met de kleuters tellen (aan de hand van de streepjes) hoe ver hij gevuld is. Je kan dit telkens doen per dag en zo kan je op het einde van de week met de kleuters vergelijken.

Ik hoop dat je nieuwe ideeën gekregen hebt rond het uitwerken van een weerkoffer.


Tot de stage van 'Gewoon Fien'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten