zaterdag 23 mei 2009

Gewoon Fien


Het was zover: van 23 tot en met 29 april vertrok ik voor de laatste keer op stage dit jaar. Het thema waar we rond werkten was 'Gewoon Fien', een prentenboek van Sanne te Loo.
De voorbereidingen verliepen erg vlot, we moesten de activiteitenvoorbereidingen in groepjes maken en het knutselwerk zelf tijdens de vakantie.

Hieronder zal ik, zoals bij mijn stage rond groenten, foto's plaatsen met telkens wat uitleg. Zo is het makkelijker om een idee te krijgen van wat je allemaal met het thema kunt doen.



Dit zijn de hoedjes die de kleuters geknutseld hebben. Het hoofdthema van 'Gewoon Fien' was hoeden, daarom vond ik het ook leuk om de kleuters heel wat rond hoeden bij te brengen. Ze mochten kiezen uit drie verschillende basisvormen die ze dan mochten schilderen. Wanneer de hoed geschilderd was, niette ik hem stevig in elkaar. Vervolgens mochten de kleuters met heel wat kosteloze materialen de hoed versieren.




De kleuters kregen de kans om te ontdekken dat iedereen anders is, maar toch gewoon. Daarom liet ik ze zichzelf tekenen.
Achteraf kregen ze de kans om een kader te maken. Ik heb er voor gekozen om het kader enkel met strepen te laten versieren omdat dit goed is om hun motoriek te stimuleren.



Hier zie je afbeelding van de winkel in de klas. Ik heb hem samen met de kleuters ingericht als hoedenwinkel zodat ook dit bij het thema van de week aansloot.


Nevenactiviteiten zijn dingen die je in je eerste jaar nog niet hoeft te geven. Toch vind ik het altijd leuk om er zelf wat uit te vinden. Het heeft een goed gevoel te weten dat het je lukt om meer te doen voor je stage dan dat verwacht wordt. Hieronder zie je enkele foto's van nevenactiviteiten die ik rond de stage van 'Gewoon Fien' heb uitgewerkt.






Vlaggetjes, vlaggetjes! De koning komt op bezoek in het verhaal van Fien en dus moet er feest gevierd worden. De kleuters zorgden ervoor dat de klas er heel wat vrolijker uitzag.



Ook kregen de kleuters de kans om een memory spel te maken. Ze kregen afbeeldingen van hoeden die ze mochten inkleuren, uitknippen en op een gekleurd blad kleven. Zo hadden ze hun eigen gemaakt spel.

Zo, nu heb je toch al weer wat ideeën rond het BC 'Gewoon Fien'. Hopelijk ben je er iets mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten